1. PRÆAMBEL
Disse Almindelige Salgs- og Leveringsbetingelser (herefter benævnt ”disse vilkår” eller ”vilkårene”) er gældende for salg af enhver leverance fra CompliT A/S (herefter benævnt “CompliT”), herunder – men ikke begrænset til salg af hardware, software og konsulentbistand, medmindre disse vilkår udtrykkeligt er fraveget eller modificeret ved anden skriftlig aftale.
Disse vilkår gælder, uanset om aftalen er indgået via internet, e-mail, telefon eller på anden vis.
Kundens angivelse af særlige eller generelle betingelser eller krav i udbudsmateriale, ordre, accept, købsbetingelser m.v. anses ikke for en fravigelse af disse vilkår, medmindre CompliT udtrykkeligt og skriftligt har accepteret fravigelserne.
Afsnit A indeholder generelle bestemmelser, som gælder for enhver leverance fra CompliT med de tilføjelser og ændringer, der fremgår af de specielle vilkår for de beskrevne leverancer i afsnit B (hardware), C (software) eller D (konsulentydelser).
AFSNIT A:
A.1 Tilbud og accept
Med mindre andet er angivet skriftligt, er et tilbud fra CompliT kun gældende, såfremt skriftlig accept er CompliT i hænde inden 5 arbejdsdage fra datoen angivet i CompliTs tilbud. Såfremt ordrebekræftelse afviger fra kundens ordre ved tillæg, indskrænkning eller forbehold, og kunden ikke vil acceptere disse ændringer, skal denne inden 5 arbejdsdage meddele dette til CompliT. I modsat fald gælder alene CompliTs ordrebekræftelse.
A.2 Tekniske oplysninger, vejledning mv.
Produktinformationer, illustrationer, tegninger og oplysninger om tekniske data, som f.eks. volumen, belastningsevne, ydeevne, oppetid, svartid og lignende i produktbeskrivelser, brochurer, PowerPoint-præsentationer, på CompliTs hjemmeside m.v. er kun vejledende. CompliTs oplysninger er kun bindende, når særskilt skriftlig garanti er ydet for disse som et led i aftalen. Kunden har det fulde ansvar for udvælgelsen af leverancen, herunder for at kunden kan opnå de forventede resultater og funktionalitet, samt at leverancen kan fungere i kundens eksisterende eller påtænkte driftsmiljø.
A.3 Priser
Alle prisangivelser er ekskl. moms og andre afgifter. Med mindre der er aftalt fastpris, kan prisændringer forekomme helt frem til levering. Forhøjes prisen på en leverance med mere end 10 % i opadgående retning mellem aftalens indgåelse og levering, kan kunden erstatningsfrit træde tilbage fra aftalen, såfremt dette meddeles CompliT skriftligt straks efter, at kunden er blevet bekendt med ændringen af prisen.
Eventuelle priser på CompliTs hjemmeside er alene vejledende – de er at opfatte som en opfordring til at gøre tilbud.
Udover det aftalte vederlag har CompliT krav på godtgørelse af alle omkostninger og udlæg, der afholdes i forbindelse med leverancen.
A.4 Betaling
Købesummen/det aftalte vederlag forfalder til betaling ved levering, og sidste rettidig betalingsdato er 14 dage efter, at levering har fundet sted, medmindre en anden dato er angivet på CompliTs faktura.
Ved overskridelse af betalingsfristen, tillægges der 1,5 % i rente pr. påbegyndt måned af den forfaldne saldo fra seneste rettidige betalingsdato, og indtil beløbet er krediteret CompliTs konto i CompliTs pengeinstitut.
Kunden kan ikke foretage modregning i vederlaget med krav hidrørende fra andre retsforhold, og kunden kan ikke udøve tilbageholdsret eller nægte betaling på grund af forsinkelse, reklamation eller modkrav vedrørende den konkrete leverance.
CompliT er berettiget til at fastsætte et kreditmaksimum for kunden, der på ethvert tidspunkt ensidigt kan ændres eller ophæves af CompliT.
A.5 Ejendomsforbehold
COMPLIT HAR EJENDOMSRETTEN TIL ENHVER LEVERANCE, INDTIL DEN FULDE KØBESUM MED TILLÆG AF EVENTUELLE RENTER OG OMKOSTNINGER ER BETALT.
Indtil ejendomsretten er overgået til kunden, forpligter kunden sig til at holde leverancen brand-, tyveri- og vandskadeforsikret til nyværdi og ikke foretage nogen ændringer, flytning, pantsætning, udlejning eller udlån af leverancen.
A.6 Leveringstid
CompliT bestræber sig altid på at levere på det meddelte tidspunkt. Det skal dog bemærkes, at ethvert af CompliT meddelt leveringstidspunkt er anslået efter bedste skøn og ikke bindende for CompliT, medmindre det udtrykkeligt og skriftligt er aftalt, at der er tale om en fast leveringstid for hele leverancen eller delelementer af denne.
Er der udtrykkeligt aftalt en fast leveringstid, er CompliT berettiget til at forlænge denne med indtil 10 arbejdsdage regnet fra udløbet af den faste leveringstid. Overskrider CompliT den forlængede leveringstid, er kunden berettiget til konventionalbod fra udløbet af den forlængede leveringstid. Konventionalboden udgør 0,5 % beregnet af den del af købesummen, som dækker den del af leverancen, der er omfattet af forsinkelsen for hver hele uge, forsinkelsen varer. Konventionalboden kan ikke overstige 5 % af købesummen for den forsinkede del af leverancen. Overskrider CompliT den forlængede leveringstid med mere end 45 arbejdsdage, er kunden berettiget til at ophæve aftalen. Vælger kunden at ophæve aftalen, har kunden alene ret til at få tilbagebetalt eventuelt allerede erlagt vederlag vedrørende den forsinkede del af leverancen (for konsulentydelser gælder dog afsnit D.1), men ikke vederlag vedrørende andre leverancer. Kunden kan ikke gøre andre krav eller misligholdelsesbeføjelser gældende i anledning af den opståede forsinkelse. Forårsages CompliTs forsinkelse af forhold, for hvilke kunden er ansvarlig, herunder eksempelvis kundens ændring af konfiguration eller kravspecifikation, forsinkelse med levering af tekniske specifikationer eller andre oplysninger eller udskiftning af kundens ansvarlige nøgleperson, udskydes CompliTs leveringsfrist med det antal dage, som modsvarer den opståede forsinkelse.
A.7 Garanti
Der ydes ikke garanti fra CompliTs side, med mindre dette er udtrykkeligt og skriftligt aftalt.
A.8 Reklamation
Kunden er forpligtet til straks og senest ugedagen efter modtagelsen af en leverance at foretage kontrol af leverancen samt at undersøge denne for eventuelle mangler. Transportskader skal straks gøres gældende overfor transportøren. CompliT hæfter alene for oprindelige mangler. Konstaterer kunden oprindelige mangler, skal kunden straks og senest 3 arbejdsdage efter, at den oprindelige mangel er kommet til kundens kendskab, skriftligt reklamere til CompliT med specifikation af de mangler, der gøres gældende. Reklameres der ikke rettidigt, er retten til at gøre mangler gældende bortfaldet.
Reklamationsperioden er for alle leverancer 12 måneder fra leveringstidspunktet, medmindre en længere reklamationsperiode udtrykkeligt er anført i det for den enkelte leverance medfølgende dokumentationsmateriale eller udtrykkeligt og skriftligt aftalt mellem parterne. Ethvert mangelskrav, uanset art, skal senest være gjort gældende inden reklamationsperiodens udløb. I modsat fald er kunden afskåret fra at påberåbe sig manglen.
CompliTs ansvar for oprindelige mangler er altid og i enhver situation begrænset til efter CompliTs valg indenfor rimelig tid enten at foretage omlevering, afhjælpning eller at meddele kunden et af CompliT fastsat rimeligt forholdsmæssigt afslag. Kunden kan ikke gøre andre mangelsbeføjelser gældende. CompliT er berettiget til at lade afhjælpning henholdsvis omlevering og udbedring udføre af underleverandører.
Har kunden gjort mangler gældende, og viser det sig, at der ikke foreligger mangler, som kan gøres gældende overfor CompliT, har CompliT ret til at kræve vederlag for det udførte arbejde i overensstemmelse med den til enhver tid gældende prisliste for konsulentbistand, service m.v.
A.9 Produktansvar
For produktansvar er CompliT ansvarlig i overensstemmelse med de bestemmelser i produktansvarsloven, der ikke kan fraviges ved aftale. CompliT fraskriver sig produktansvar på ethvert andet grundlag. Produktansvaret kan beløbsmæssigt ikke overstige dækningen på CompliTs produktansvarsforsikring.
Kunden er forpligtet til uden ugrundet ophold skriftligt at meddele CompliT, såfremt der er opstået en produktansvarsskade, eller der er fare for, at en sådan skade vil indtræde.
I den udstrækning CompliT måtte blive pålagt ansvar overfor tredjemand, er kunden forpligtet til at holde CompliT skadesløs i samme omfang, som CompliTs ansvar er begrænset i henhold til nærværende bestemmelse.
A.10 Ansvarsfraskrivelse og begrænset hæftelse
CompliTs ansvarsbegrænsning efter dette afsnit indskrænker ikke CompliTs forpligtelser eller ansvar efter ufravigelig lovgivning.
COMPLIT HÆFTER I INTET TILFÆLDE, UANSET PÅ HVILKET GRUNDLAG ET KRAV REJSES ELLER GRADEN AF UAGTSOMHED, IKKE FOR INDIREKTE TAB OG FØLGESKADER SOM EKSEMPELVIS DRIFTSTAB, AVANCETAB, TAB AF GOODWILL, FORVANSKNING AF MEDDELELSER, TAB AF FORVENTET BESPARELSE OG LIGNENDE. LIGELEDES FRASKRIVER COMPLIT SIG ETHVERT ANSVAR FOR TAB AF DATA, SOFTWARE ELLER BIOS ELLER OMKOSTNINGER I FORBINDELSE MED RETABLERING HERAF.
COMPLITS ANSVAR FOR ETHVERT TAB ELLER SKADE ER BELØBSMÆSSIGT BEGRÆNSET TIL 25 % AF DET BELØB, KUNDEN HAR ERLAGT FOR DEN DEL AF LEVERANCEN (ELLER MANGEL PÅ SAMME), HVORPÅ KRAVET BASERES. UANSET STØRRELSEN AF VEDERLAGET FOR LEVERANCEN, ER COMPLITS SAMLEDE ERSTATNINGSANSVAR BELØBSMÆSSIGT MAKSIMERET TIL DKK 1.000.000.
A.11 Backup
Det påhviler altid og i enhver situation kunden at sørge for at opretholde nødvendig og tilstrækkelig backup af data, software m.v. CompliT er uden ansvar for enhver skade, som kunden måtte lide som følge af manglende backup.
A.12 Force Majeure
CompliT er ikke ansvarlig overfor kunden, når følgende omstændigheder indtræder efter aftalens indgåelse og hindrer eller udsætter opfyldelsen af aftalen: Krig og mobilisering, oprør og uroligheder, terroraktioner, naturkatastrofer, strejker og lockouts, vareknaphed, mangler eller forsinkelse ved leverancer fra underleverandører, brand, manglende transportmuligheder, valutarestriktioner, import- og eksportrestriktioner, dødsfald, sygdom eller fratræden af nøglepersoner, EDB-vira eller andre omstændigheder, som CompliT ikke er direkte herre over. I dette tilfælde er CompliT berettiget til at udskyde levering, indtil opfyldelseshindringen er ophørt eller alternativt ansvarsfrit annullere aftalen helt eller delvist.
A.13 Hemmeligholdelse
CompliT er forpligtet til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som CompliT modtager vedrørende kundens virksomhed. Kunden forpligter sig til at hemmeligholde fortrolige oplysninger vedrørende CompliT. Parternes hemmeligholdelsesforpligtelser vedvarer i 3 år efter, at aftalen er ophørt.
A.14 Markedsføring
CompliT er berettiget til i eget markedsføringsmateriale at anvende kunden som reference.
A.15 Ændringer
CompliT forbeholder sig ret til at foretage ændring eller udskiftning af leverancer, forudsat at sådan ændring eller udskiftning ikke har væsentlig negativ indflydelse på leverancens funktion eller kvalitet.
A.16 Persondata
CompliT har ikke ejerskab over de data, som kunden placerer i systemer, der serviceres af CompliT. I de situationer, hvor CompliT juridisk opfattes som databehandler, vil aftaleforholdet mellem kunden og CompliT være underlagt en databehandleraftale. CompliT er forpligtet til at handle i overensstemmelse med denne databehandleraftale. Kunden er ansvarlig for, at databehandleraftalen til enhver tid er retvisende, og at indholdet løbende opdateres, såfremt behandlingen ændrer karakter.
Kunden pålægges at friholde CompliT for enhver sanktion pålagt for overtrædelse af Databeskyttelsesloven eller Persondataforordningen, medmindre det konkret kan påvises, at CompliT har handlet i strid med databehandleraftalen. CompliT er ikke ansvarlig for kundens behandling af personoplysninger (herunder indsamling, opbevaring og sletning) og ethvert krav, som relaterer sig hertil, påhviler kunden.
A.17 Eksport
Kunden er forpligtet til at overholde de til enhver tid gældende regler om eksportkontrol og er herunder forpligtet til at indhente alle nødvendige tilladelser iht. dansk, tysk eller ethvert andet berørt lands lovgivning. Ingen leverance må eksporteres af kunden, hvis der er mistanke om, at leverancen vil blive brugt i forbindelse med kemiske, biologiske eller atomare våben og/eller missilteknologi. Kunden er forpligtet til at undlade levering/eksport af leverancen til selskaber/personer, som det i henhold til US-eksportbestemmelser er forbudt at levere til (Table of denial Orders/US denied Persons List etc.).
A.18 Ugyldighed
Skulle det vise sig, at en eller flere bestemmelser i disse vilkår er eller bliver ugyldige, skal parterne erstatte den ugyldige bestemmelse (eller de ugyldige bestemmelser) med en gyldig, som i videst muligt omfang forfølger formålet og retsstillingen ifølge den ugyldige bestemmelse (de ugyldige bestemmelser).
A.19 Lovvalg og værneting
Enhver tvist mellem CompliT og kunden skal afgøres efter dansk ret i Danmark.
TVISTEN SKAL EFTER COMPLITS VALG AFGØRES VED DE ALMINDELIGE DOMSTOLE ELLER VED VOLDGIFT VED EN AF DET DANSKE VOLDGIFTSINSTITUT NEDSAT VOLDGIFT I OVERENSSREMMELSE MED ”REGLER FOR BEHANDLING AF SAGER VED DET DANSKE VOLDGIFTSINSTITUT”. VOLDGIFTSRETTEN SKAL HAVE SÆDE I ODENSE.
AFSNIT B:
Særlige bestemmelser for hardware.
Dette afsnit B gælder for CompliTs salg og levering af varer (alle former for udstyr/hardware/produkter).
B.1 Levering og leveringssted
Levering sker CIP (INCOTERMS 2000) til den aftalte leveringsadresse, medmindre andet er aftalt skriftligt i det konkrete tilfælde. Kan levering som følge af Kundens forhold ikke gennemføres, henstår varerne for kundens regning og risiko på CompliTs lager. CompliT er berettiget til at opkræve lagerleje og andre omkostninger.
B.2 Tredjepartsprodukter
For tredjepartsprodukter gælder der garanti- og/eller reklamationsbestemmelser svarende til dem, som CompliT har modtaget fra CompliTs underleverandør/producent. Der henvises til de enkelte underleverandører/producenters til enhver tid gældende garanti- og/eller reklamationsbestemmelser.
B.3 Afhjælpning af mangler
Med mindre andet er udtrykkeligt og skriftligt aftalt, afhjælper CompliT i garanti- og/eller reklamationsperioden oprindelige mangler, som beskrevet ovenfor i afsnit A.8 og B.2 med de tilføjelser og ændringer, der fremgår af eventuelle medfølgende servicebetingelser eller andet dokumentations-materiale.
CompliT er altid uden ansvar for mangler, som bl.a. skyldes konstruktion, udførelse eller ændringer foretaget af kunden, reparation udført af andre end CompliT eller CompliTs autoriserede servicepartnere, software-relaterede fejl, tab af data og manglende backup (herunder i forbindelse med reparation, afhjælpning og service m.v.), fejlagtig montering/behandling, slitage, vold, vandskade, ild, ustabil strømforsyning, forkert nettilslutning (inkl. manglende brug af trebenet strømstik, hvor et sådant er medle-veret), ringe ventilation eller følgefejl på grund af anvendelse af andet tilsluttet udstyr som eksempelvis printere.
B.4 Returnering
Varer tages ikke retur, med mindre der indgås skriftlig aftale herom. Såfremt det aftales, at varer kan returneres, skal retursendinger være i ubrudt og ubeskadiget original emballage med angivelse af originalfakturaens nummer og dato samt autorisationsnummer for retursendingen (RMA-nr.). CompliT forbeholder sig ret til ved kreditering at foretage et fradrag af et returneringsgebyr på 15 % af fakturaværdien.